« 6 Westergas4 Ahoy »

5 Wembley

05-06-13

5 Wembley

Mail_Footer_TheUnit.jpg

 

IMG_6869.jpg

 

Mijn hoofdproject bij The Unit was het VIP feest bij de UEFA Champions League Final in Wembley Stadium, London.

 

 

CLF.jpg

Na de d3 training vroeg Jeffrey mij om een render te maken in de d3 van een cilinder van LED strips. ‘Ja, voor een concertje of zo, in Wembley...’ In eerste instantie had ik het dus ook ingetekend midden in het stadion. Pas later, toen bleek dat we de klus kregen en ik, gezien mijn kennis van de d3, de aangewezen persoon was om naar de locatie te gaan, kwam ik erachter dat het in The Great Hall zou zijn, een evenementen ruimte in het stadion.

 

Vervolg:

 

DSC_0728.jpgDSC_0742.jpgDSC_0743.jpg

 

Vervolgens heb ik in twee fases nog meer renders gemaakt voor Oil (het ontwerp bureau) en de klant. Het bleek te gaan om 528 SGM LED strips, met aan beide kanten 27 LED’jes. Goed voor 176 Artnet Universes. Rond die cilinder hingen nog 80 Martin 101 bewegende LED washes. Langs de wanden hing wit doek met daarachter SGM P5 LED horizons.

Met de gerenderde visualisaties die ik gemaakt had kon de klant goed zien wat voor sfeer het uiteindelijk zou krijgen. Veel montage konden we dus al vooraf doen: 'De klant': ‘Ja, voor de wedstrijd moet het wat rustiger, na de wedstrijd mag het wat harder en flitsender.’ Vincent, de ontwerper van Oil, heeft ook een paar keer bij ons in de studio meegekeken. Als hij dingen vroeg of met ideeën kwam kon ik dat direct programmeren.

Het d3 pakket was hierin ideaal. Enerzijds omdat alles vooraf te visualiseren is. Anderzijds omdat je in een 3D omgeving werkt en daarin ook kan mappen. Bijvoorbeeld die cilinder, sommige content werkt daar goed op, maar al snel ga je een naad zien. Als content er rond omheen loopt zit de meest linker pixel en de meest rechter pixel tegen elkaar. Met de meeste content wordt dat een lelijke streep. Toen kwam ik met het idee om met ronde content te werken, en die dan vanuit een punt perspectief te projecteren op de cilinder met een grote openingshoek. Daardoor pakt de cilinder een cirkel uit de content, waardoor er nooit een naad ontstaat.

 

 

DSC_0748.jpgDSC_0749.jpgIMG_6869.jpg

 

Uiteindelijk mocht ik dus ook mee naar de locatie om daar de puntjes op de i te zetten. De wedstrijddag mocht ik er niet bij zijn, omdat ik niet op tijd was voor de UEFA accreditatie. Daarom moest ik het zo maken dat Johannes Versloot, de nieuwste operator van The Unit, de d3 kon bedienen met de MA2. Toen we op locatie kwamen was de set al gebouwd door het bedrijf Focus.

De patch moest wel eerst nog kloppend gemaakt worden. De d3 server was er al, daar had ik een testpatroon bij gemaakt, maar een aantal adressen klopte daar niet in. Daarnaast hingen er een aantal LED ballen in de ruimte die uiteindelijk op een ander Universe gepatched werden dan bedacht.

 

screenshot_00000.pngscreenshot_00001 2.pngscreenshot_00002.png

 

De volgende uitdaging was de Social Media Feed. Midden in de zaal hing een enorme opblaasbare wereldbol, waar aan vier kanten op geprojecteerd moest worden. Maar het materiaal van de bol bleek zo hard te reflecteren dat er niks overbleef van de projectie. Daarom is er ’s nachts een cilinder ingevlogen waarop geprojecteerd kon worden.

De Feed werd geleverd door een ander bedrijf, vier laptops met converters naar SDI. De d3 heeft twee inputkaarten met in totaal vier SDI ingangen. De helft deed het alleen niet. Na alle mogelijke opties geprobeerd te hebben belden we d3 op. Gelukkig zit dat bedrijf in London, want binnen een paar uur stonden ze op de stoep met een nieuwe inputkaart, wat het probleem verhielp.

Met de verse cilinder en werkende inputs konden we de projectoren gaan stellen. Hoewel ik dit had voorbereid voor een bol, maar er geprojecteerd werd op een cilinder, was dit geen probleem voor de d3. De mesh van de bol kon ik eenvoudig vervangen met een nieuwe mesh. Ook het testgrid wat ik hiervoor gemaakt had werkte prima.

Met de mannen van Focus bedacht ik een aanvalsplan om zo snel mogelijk de projectoren te stellen. Toen dat sneller ging dan verwacht besloot ik om ook gelijk de warp en blend (redelijk) kloppend te maken.

Achteraf was de klant daar erg blij mee, want nu konden we de witte cilinder groen aanlichten vanuit projectie. Om dat mogelijk te maken vroeg ik Vincent van Oil om de content makers te vragen om de achtergrond van de flash applicatie groen te maken, dat kon ik namelijk goed weg key’en.

De rest van de tijd hebben we gebruikt om te kijken naar de content. Het meeste heb ik thuis voorbereid in de d3 Designer, maar mijn laptop heeft het daar wel zwaar mee (Windows in VM..). Pas op locatie konden we zien wat de content echt deed en wat sneller of langzamer moest.

Voor de wedstrijd moest het heel rustig zijn, daar had ik een aantal lagen gemaakt met content wat er altijd is. Vanuit de lichttafel konden die lagen aan en uit gezet worden, en iets sneller of iets langzamer.

Na de wedstrijd werd de set wat complexer, daar werd de tijdlijn gebruikt, waar effecten ook geanimeerd werden. Van verschillende onderdelen kon de kleur bepaald worden in de lichttafel.

De klant was alleszins erg tevreden. En voor mijn eerste eigen klus’je’ ben ik zelf ook wel blij.

 

Qua beeldmateriaal van de locatie mag ik niks publiceren.. Maar vraag gerust als je me ziet, heb mooie foto's op mijn telefoon staan!

 

CLF.jpg

Locatiefoto

Bron: De klant

 

 

hei493-ucl13_3610_oil_blog.jpg

Locatiefoto

Bron: Oil (ontwerp)

 

 

hei493-ucl13_3854_huh_oil2.jpg

 

Locatiefoto

Bron: Oil (ontwerp)

 

 

 

1 The Unit Showcontrol

2 d3

3 City Sense

4 Ahoy

5 Wembley

6 Westergas

7 RTL viert de zomer concert

 

Nog geen reactie(s)

Plaats commentaar


Jouw e-mail adres zal niet worden getoond op deze site.

Jouw URL zal worden weergegeven
(Enters worden <br />)
(Naam, email & website)
(Sta gebruikers toe om contact met je op te nemen via een berichtformulier (je E-Mail wordt niet getoond.))






Juli 2020
Maa Din Woe Don Vrij Zat Zon
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    



Search




Rss linkje